Het doel van het spel Hartenjagen is om zoveel mogelijk punten te winnen of juist te verliezen. Punten behaal je door slagen binnen te halen. Niet alle kaarten zijn punten waard. Alleen de hartenkaarten, de schoppen vrouw en soms de klaver boer zijn punten waard. Dit spel kan in 2 varianten worden gspeeld, de Nederlandse variant en de Amerikaanse variant. Het spel wordt altijd met 4 spelers gespeeld.
De basisregels van het spel verschillen tussen de Nederlandse variant en de Amerikaanse variant. Ondanks dat je het misschien niet zou vermoeden, wordt de Amerikaanse variant het meest gespeeld.
Bij deze variant van het spel blijven alle kaarten van het deck in het spel. Elke speler krijgt 13 kaarten gedeeld. Hierdoor zijn alle kaarten in het spel. Nadat alle kaarten zijn gedeeld, kiest iedere speler 3 kaarten om door te geven aan een andere speler. Tijdens de eerste spelronde geeft iedere speler deze kaarten door aan de speler die links van hem zit. Tijdens de tweede spelronde worden de kaarten doorgegeven aan de speler die rechts van hem zit, en tijdens de derde spelronde aan de speler die tegenover hem zit. Tijdens de vierde spelronde worden er geen kaarten doorgegeven. Iedere speler speelt dan dus met de 13 kaarten die hem zijn toegedeeld.
Het spel begint door de speler die de klaver 2 heeft. Deze speler legt deze kaart in het midden van de tafel. Vervolgens wordt het spel verder met de klok mee gespeeld en moeten de overige spelers een kaart bijleggen. Allereerst moeten de volgende spelers kleur bekennen. Dit houdt in de eerste ronde in, dat de spelers een klaver kaart moeten opleggen, als ze een klaver kaart hebben. Alleen als een speler niet kan kleur bekennen, mag een andere kaart naar keuze worden gespeeld. De enige uitzondering hierop is dat in de eerste ronde geen hartenkaart of schoppen vrouw mag worden gespeeld.
De speler die de hoogste kaart heeft neergelegd van de kleur die als eerste was opgelegd heeft de slag gewonnen. Deze speler begint vervolgens met de volgende ronde. De speler mag zelf weten welke kaart hij oplegt. De enige uitzondering hierop, is dat een hartenkaart alleen gespeeld mag worden, als er in een eerdere slag al een harten is gespeeld.
Na 13 slagen zijn alle kaarten op en is een complete ronde gespeeld. Dit is het moment waarop de punten worden geteld en per persoon worden opgeschreven. Daarna wordt een nieuwe ronde gestart. Er wordt net zolang gespeeld tot 1 van de spelers een aantal punten heeft bereikt of overschreden heeft. Vaak wordt gespeeld tot 1 van de spelers 100 punten heeft. De winnaar is vervolgens de speler met de minste punten. Het doel van het spel is dus om zo min mogelijk punten te halen.
Speler 1 begint met een klaver 2. Speler 3 heeft geen klaver, dus mag hij een andere kaart opgooien. Speler 2 heeft de hoogste klaver opgelegd, dus hij wint de slag. | |
Speler 2 begint de tweede ronde met een schoppen 6. Speler 3 heeft geen schoppen, dus mag hij een andere kaart opgooien. Vanaf ronde 2 mag harten worden gespeeld, dus speler 3 gooit een harten aas op. Spelers 4 en 1 hebben wel schoppen kaarten. Speler 1 heeft de hoogste schoppen opgelegd en wint de slag. |
Een aantal regels zijn anders in de Nederlandse variant van het kaartspel Hartenjagen. Bij de Nederlandse variant worden eerst de lage kaarten uit het spel gehaald. De kaarten 2, 3, 4, 5 en 6 van alle kleuren worden uit het spel gehaald. Hierdoor blijven er uiteindelijk 32 kaarten over, waarbij de 7 de laagste kaart is en de aas de hoogste kaart. Alle kaarten worden gebruikt, waardoor iedere speler 8 kaarten krijgt. De spelregels voor het begin van het spel zijn hetzelfde als de Amerikaanse variant. Elke speler kiest weer 3 kaarten die hij doorgeeft aan een andere speler. De speler die moet beginnen, wijkt wel af van de Amerikaanse variant.
De speler die de klaver 7 in zijn hand heeft, begint de eerste slag van het spel. Deze speler legt direct deze kaart op. Vervolgens gaat het spel verder met de klok mee. De volgende speler moet weer kleur bekennen, dus als deze speler een klaverkaart heeft, moet er een klaverkaart worden opgelegd. Alleen als een speler geen klaverkaart heeft, mag een kaart van een andere kleur worden opgelegd.
Op het eerste gezicht lijken de verschillen tussen de Nederlandse variant en de Amerikaanse variant niet zo groot. Bij de puntentelling zit nog wel een belangrijk verschil, omdat er een extra kaart komt die punten waard is.
Totaal te behalen punten: 26 punten
Totaal te behalen punten: 15 punten
Een ronde van het spel bestaat uit meerdere slagen. Als de Nederlandse variant wordt gespeeld, bestaat 1 ronde uit 8 slagen. Als de Amerikaanse variant wordt gespeeld, bestaat 1 ronde uit 13 slagen. Wanneer alle 4 spelers 1 kaart hebben opgelegd, is er 1 slag gespeeld. De speler die de hoogste kaart op tafel heeft gelegd, van de kleur van de kaart die als eerste is opgelegd, wint de slag. Hij of zij pakt alle kaarten die in het midden liggen, en begint vervolgens met de volgende slag.
De speler die begint met een nieuwe slag, mag elke kaart opleggen die hij wilt. Hierop is 1 uitzondering: een hartenkaart mag alleen worden gespeeld als er in een eerdere slag al een hartenkaart is gespeeld. Ook hier is weer 1 uitzondering op mogelijk: als een speler alleen nog maar hartenkaarten heeft, maar er is nog niet eerder een hartenkaart gespeeld, dan mag de speler uiteraard ook uitkomen met een kaart van harten.
Een ronde is voorbij als alle spelers door hun kaarten zijn. Alle slagen zijn dan gespeeld. Na een ronde telt iedereen het aantal punten die hij of zij heeft behaald en deze punten worden opgeschreven. Het doel van het spel is om zo min mogelijk punten te scoren.
Speler 1 begint met een klaver 2. Speler 3 heeft geen klaver, dus mag hij een andere kaart opgooien. Speler 2 heeft de hoogste klaver opgelegd, dus hij wint de slag. Deze slag levert 0 punten op. | |
Speler 2 begint de tweede ronde met een schoppen 6. Speler 3 heeft geen schoppen, dus mag hij een andere kaart opgooien. Vanaf ronde 2 mag harten worden gespeeld, dus speler 3 gooit een harten aas op. Spelers 4 en 1 hebben wel schoppen kaarten. Speler 1 heeft de hoogste schoppen opgelegd en wint de slag. Deze slag is 1 punt waard. | |
Speler 1 begint nu met een schoppen 4, speler 2 heeft nog een schoppen 3 en speler 3 heeft nog steeds geen schoppen. Speler 4 heeft alleen nog maar de schoppen vrouw en moet dus deze kaart spelen. Speler 4 heeft de hoogste kaart opgelegd en wint dus de slag. Deze slag levert 14 punten op. |
Het doel van het spel is dus om zo min mogelijk punten te scoren. Hierop is toch een uitzondering in het spel, en dat heet Shoot the Moon. Wanneer er een speler is die het lukt om alle punten in het spel te verzamelen, dan krijgt deze speler zelf geen punten, maar worden alle andere spelers gestraft. Alle andere spelers krijgen dan anmelijk het maximaal te behalen aantal punten. In de Amerikaanse variant is dat 26 punten, in de Nederlandse variant 15 punten. Maar let goed op met deze strategie: vaak gaat het op 1 of 2 kaarten fout, waardoor je met erg veel punten de ronde eindigt!
In hele uitzonderlijke situaties lukt het een speler zelfs om alle slagen te winnen. De speler heeft dan uiteraard ook alle punten behaald. In dat geval worden de overige spelers zelfs bestraft met 2 keer het maximum aantal punten! Dus als speler 2 alle slagen wint met Amerikaans hartenjagen, dan ontvangen alle andere spelers 52 strafpunten!
Vooral in de Amerikaanse variant is de schoppen vrouw erg veel punten waard, namelijk 13 punten. Omdat het doel van het spel is om zo min mogelijk punten te scoren, is het erg belangrijk om deze kaart niet te pakken. Als jij de schoppen vrouw niet in je hand hebt, dan is de beste strategie om elke ronde die je moet beginnen te starten met een schoppenkaart die lager is dan de vrouw. Op die manier moeten alle andere spelers kleur bekennen. De speler die dan de schoppen vrouw heeft, zal de schoppen vrouw dan moeten opleggen als hij geen andere schoppen kaart heeft. Hiermee voorkom je dat jij de klos bent!
Heb jij wel de schoppen vrouw in je hand? Dan is het belangrijk dat je geen kaarten hebt van een andere kleur, bijvoorbeeld ruiten. Als dan een speler met een ruitenkaart uitkomt, kan jij de schoppen vrouw opgooien. Probeer dus in het begin van het spel alle kaarten van een kleur kwijt te raken, zodat jij kans hebt om de schoppen vrouw aan een andere speler te geven.